ANBI

ANBI

Naam van de instelling

Stichting Pastoraal Fonds Sassenheim
Handelend onder de naam: Kringloopwinkel Op Dreef

Gegevens van de instelling

Stichting Pastoraal Fonds Sassenheim
Kringloopwinkel Op Dreef
Kagerdreef 90
2172 HM  Sassenheim

e-mail: info@kringloopwinkelsassenheim.nl
telefoon: 0252 – 216288

Bankrekening nr. : NL07RABO0119558637
BTW nr. : NL815405194B01
KVK nr. : 28108696

Het bestuur

dhr. K. Bolt – vacature
dhr. A. Boer – secretaris
dhr. J.J. Lindhout – penningmeester
dhr. E.J. Durieux – lid
dhr. Rob Gerrits – lid
dhr. H.J. Maat – lid

Verslag van uitgeoefende activiteiten in 2024

Een belangrijke activiteit in Kringloopwinkel Op Dreef is het ontvangen, het ophalen en het sorteren en controleren van goederen in “Le Depot” van Kringloopwinkel Op Dreef
(de voormalige gymzaal aan de Kagerdreef 51A).
Nadat de goederen zijn beoordeeld en geschikt bevonden worden om te worden verkocht, gaan deze goederen naar de verschillende afdelingen van de tegenoverliggende winkel (de voormalige basisschool aan de Kagerdreef 90). Daar worden de artikelen in de verschillende afdelingen uitgestald en te koop aangeboden. 

Naast de verkoop van tweedehands artikelen worden ook transporten van hulpgoederen, met name kleding, schoenen, dekens en medische artikelen verzorgd. Binnengebrachte kleding wordt niet verkocht, maar gesorteerd en verpakt t.b.v. hulptransporten naar Oost-Europa. In 2024 hebben twee transporten van hulpgoederen naar Oekraïne en twee transporten van hulpgoederen naar Roemenië plaatsgevonden. In totaal werden 2016 dozen en een groot aantal loophulpmiddelen als rollators, rolstoelen, krukken en wandelstokken op transport gezet met een totaal volume van ca. 135 m3.  

Een deel van de ingebrachte en opgehaalde goederen moet helaas worden afgevoerd omdat deze goederen om diverse redenen niet geschikt blijken te zijn voor de verkoop. Het zo ontstane afval wordt vervolgens naar soort (metaal, papier, hard plastic, zacht plastic, glas, hout, aardewerk, elektrische apparaten, piepschuim en restafval) gescheiden. Metaal en papier (30.000 kg per jaar!) worden verkocht om te worden gerecycled en het overige, optimaal gescheiden afval wordt afgevoerd naar de milieu straat van de Gemeente Teylingen. Al deze werkzaamheden vinden plaats in “Le Depot”, tijdens, maar voornamelijk buiten de reguliere openingstijden, hetgeen neerkomt op zes dagen per week.

Voor de besteding van het geld en is een speciale commissie verantwoordelijk: de Commissie Pastoraal Fonds, kortweg “Pastoraal Fonds” genoemd. Het Pastoraal Fonds beoordeelt hulpaanvragen uit Roemenië en Oekraïne, en bepaalt vervolgens of deze aanvragen worden gehonoreerd en hieraan een financiële bijdrage wordt gegeven. De hulpaanvragen zijn voornamelijk afkomstig van lokale gemeenschappen, doktersposten en scholen. Een vertegenwoordiging van het Pastoraal Fonds kon in 2024 de reguliere bezoeken aan de ondersteunde dorpen in Oekraïne brengen en daarbij de voortgang met eigen ogen waarnemen. Tijdens de bezoeken werden allerlei zaken met contactpersonen aldaar besproken. Ook werden bij die bezoeken de financiële administraties gecontroleerd. 
Ook werd in 2024 een werkbezoek aan een drietal dorpen in Roemenië gebracht. Veel contacten vonden vooral schriftelijk (per e-mail) plaats. 

Middels “Bulletins voor medewerkers van Kringloopwinkel Op Dreef” werd openheid van zaken gegeven hoe het geld in met name Roemenië en Oekraïne was besteed. In 2024 zijn een viertal bestuursvergadering gehouden en een twee vergaderingen met de afdelingshoofden.  Na een bestuursvergadering worden alle medewerkers middels een bulletin op de hoogte gesteld van de belangrijkste besluiten uit de bestuursvergadering. Afdelingshoofden hebben in de loop van 2024 te kennen gegeven voortaan liever middels een bulletin op de hoogte te worden gesteld. 
De bijzondere verkoopacties zoals voor Valentijnsdag, Pasen, Pleinverkoop en Kerst vonden weer plaats, hetgeen in voorgaande jaren niet mogelijk was i.v.m. corona.

In 2024 is door Kringloopwinkel Op Dreef ook aandacht besteed aan lokale doelen. Zo is een cheque uitgereikt aan: Stichting Deeltijdzorg gehandicapten en aan Stichting De Roze Hulp.

Standaardformulier publicatieplicht ANBI Algemeen

Download hier het standaardformulier