Volg ons op

Bijgewerkt op
11-12-2017
Werkbezoek aan Roemenië van 10 september t/m 18 september 2005

Het Pastoraal Fonds heeft evenals voorgaande jaren de reis goed voorbereid. Er zijn vooraf afspraken gemaakt met verschillende contactpersonen in de dorpen Tileagd, Alesd en Bilghezd. De dozen met geschenken o.a. bollen en speelgoed worden het eerst in de 9-persoonsbus geladen en daarna de koffers van de zeven passagiers. Op deze reis gaan een tweetal gasten mee: Aad Breedijk en Joke Thiel. De gasten zijn vrijwilligers van de Kringloopwinkel “Op Dreef”. Alle reizigers hebben proviand en drinken mee voor twee reisdagen.
Op zaterdagmorgen 10 september 2005 om 04.00 uur vertrekken we in een afgeladen busje met zeven mensen. Het regent flink tijdens een onweersbui. De Nederlandse grens bij Arnhem wordt ’s morgens om 5.20 uur al gepasseerd. Pas in de tweede helft van Duitsland wordt het geleidelijk aan droger. Na elke stop wordt van chauffeur gewisseld. Dan nemen Bernard Touber, Henk Maat, Aad Breedijk, Nico Broekhuizen of Jan Lindhout het stuur van de bus in handen. De beide dames, Riet Geldof en Joke Thiel genieten van de reis. Om ca.17.00 uur komen we bij de Oostenrijks - Hongaarse grens aan. Het is een snelle grenspassage. We arriveren om 17.15 uur in het Hongaarse hotel Helena in Levél kort over de grens. Na een bezoekje aan de plaatselijke kroeg, waar enkele drankjes worden genuttigd geniet het gezelschap van een lekkere maaltijd in het hotel.
Op zondag 11 september vertrekt de groep na een goed ontbijt en rijden door een vlak landschap en om Boedapest heen. Na enkele stops en wisselingen van chauffeurs komt de Hongaars - Roemeense grens in zicht. Aan de grens worden de paspoorten vlot door de douane teruggegeven. Om 15.30 uur komt het gezelschap in Tileagd aan. Er volgt een hartelijke ontmoeting met het domineesgezin István en Edit Szobozlai en hun kinderen Bogla (7) en István (4). Terwijl de twee keukenprinsessen Bertha (kosteres) en Gisella (ook kerkenraadslid) al druk bezig zijn in de keuken wachten wij buiten in het zonnetje.

Zij zijn er steeds om ons in de watten te leggen. Wij overnachten met z’n allen in het ”Sassenheimhuis”.
Nog diezelfde avond wordt door de delegatie van het Pastoraal Fonds met de kerkenraad vergaderd over het reilen en zeilen van de gemeente. Hoe functioneert alles, waarin zou het Pastoraal Fonds hen projectmatig kunnen ondersteunen.

Op maandag 12 september is de openingsdag van het nieuwe schooljaar van de basisschool. Dit gaat met veel ceremonieel gepaard; alle klassen staan gegroepeerd om het schoolplein opgesteld. Zij worden toegesproken door een priester van de orthodoxe kerk, de burgemeester en het schoolhoofd. Daarna gaat de priester voor in gebed en loopt al zwaaiend met wierook langs de scholieren. Na afloop van deze ceremonie worden we door een Engels sprekende lerares, de directeur en de adjunct - directeur, rondgeleid door de basisschool.

De gangen van de eerste etage waren onder leiding van de Reis Organisatie Tileagd Sassenheim (ROTS) – jeugd, samen met de Roemeense IKE - jeugd netjes geschilderd in heldere kleuren, gesponsord door Sikkens.

De IKE-groep heeft na het vertrek van ROTS, met hulp van ouders en enkele leerkrachten ook nog de gangen en klaslokalen op de begane grond geschilderd. Dit wordt vol trots door de directeur verteld. De ouders van de leerlingen zijn enthousiast gemaakt door de ROTS – jongeren.

Hierna bezoeken we de kleuterschool verderop in het dorp. De toiletten en de aanbouw, die vorig jaar zijn gebouwd, vertonen helaas nu al enkele mankementen en moeten worden verholpen. In een lokaaltje werden ons lekkere gebakjes en drankjes geserveerd.
Vanuit de kleuterschool lopen we nog even langs de in 2004 nieuw ingerichte speeltuin op een grasveld voor de ingang van de basisschool.
Helaas moeten we constateren dat veel toestellen al wat gebreken vertonen. Er was afgesproken dat ook toezicht zou worden gehouden op de speeltoestellen die door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom vrij toegankelijk zijn. Er wordt aangeraden een hek te plaatsen.

Na het middagmaal in het Sassenheimhuis gaan we naar het gemeentehuis. We praten met de burgemeester.

We gaan terug naar het Sassenheimhuis waar de dominee ons al staat op te wachten om naar de onlangs ontdekte nieuwe fresco’s in de Reformatorische kerk te kijken. De dominee geeft uitleg over de betekenis.
Hij vertelt ook dat het lage deel van het dak van de kerk na de storm is gerepareerd. Het hoge deel wordt nog voor het lustrumjaar 2007 opgeknapt. De kosten worden vergoed vanuit een potje van monumentenzorg in Hongarije. De kerk bestaat in 2007 namelijk 500 jaar Dit zal groots gevierd worden.

Op dinsdagmorgen 13 september bezoeken we dokter Ersibéth. Na een hartelijke ontvangst bespreken we, onder het genot van een hapje en een drankje, de problemen van de dokterspost. Die vallen gelukkig mee. Medicijnen die we uit Sassenheim voor haar patiënten hebben meegekregen zijn heel welkom.

We gaan met de burgemeester naar de disco!
Het gebouw ligt direct achter het gemeentehuis en is vorig jaar december gereedgekomen.De burgemeester is hier heel erg trots op, en terecht want het ziet er zelfs sjiek uit. Speciaal voor ons wordt een “dj” gebeld om even de geluidsinstallatie te laten horen en de lichtinstallatie te laten zien. We krijgen ook een drankje geserveerd.

´s Middags maken we een wandeling door het dorp naar het stuwmeer bij het dorp. De turbines werken nu niet, want in het afvoerkanaal worden de stenen opgeruimd.

Later in de middag brengen we een bezoek aan het ”oude” dominees echtpaar Papp, Benjamin en z´n vrouw Sarika. Zij zijn blij ons bezoek en we krijgen druiven uit eigen tuin. Ds Papp is redelijk hersteld na een herseninfarct en rijdt zelfs weer een stukje met de auto.

Op woensdag 14 september hebben we een vrije dag. Na het ontbijt maken we een reis naar de Berengrot (pestera Chiscau of Ursus spelaeus); grotten in het Apusseni gebergte. Het is ongeveer 1½ uur rijden vanaf Tileagd. In de grot was destijds één volledig skelet van een beer gevonden en daarnaast de resten van zo’n 400 soortgenoten die elkaar, waarschijnlijk bij gebrek aan ander voedsel, hebben opgegeten. De ingang van de grot was door een aardbeving afgesloten geraakt door een vallend rotsblok.

Vanuit dit berggebied rijden we naar de oorsprong van een waterbron waarover het verhaal gaat dat dit water een verjongende werking heeft. Alle flesjes die we bij ons hebben worden daarom snel met het koele bronwater gevuld. Dit is voor de verdere reis aangenaam om te drinken, maar van verjonging hebben we helaas niets gemerkt.

In een nabij gelegen dorpje Saca bezoeken we een houten orthodox kerkje. De koster begeleidt ons naar binnen en geeft via dominee István een uitleg van alle portretten van de apostelen.

Vervolgens bezoeken we nog een kerk. De predikant is een studiegenoot geweest van de predikant in Tileagd. In deze kerk zijn, net als in Tileagd, veel fresco´s herontdekt en deze worden opgeknapt met geld uit een fonds in Hongarije.

Na deze activiteiten rijden we naar Oradea om wat in de stad te wandelen en daar rond te kijken.

Op donderdag 15 september rijden we naar Bilghezd. We worden hartelijk onthaald door de dominee István Ruzsa en z´n vrouw Emma.
Er wordt met de dominee over de verschillende projecten gesproken: het waterleidingsysteem - de renovatie van de kerk - de reparatie van de tractor - de bouw van een garage voor de tractor - de bouw van een opslagruimte voor het brandhout voor de kerk - de exploitatie van de kledingwinkel en nog enkele andere zaken.
In de kledingwinkel ligt heel veel kleding en volgens zeggen wordt er een redelijke verkoop gehaald, maar in onze ogen kan de inrichting duidelijk beter en netter, wat de verkoop ten goede zal komen.

Voor de middag bezoeken we ook de lagere school naast de pastorie. Hier geeft een leraar les aan de eerste 4 klassen het basisonderwijs. De leidster voor de kleuters is ziek dus de kleuters zijn niet aanwezig. We delen aan de kinderen een aardigheidje uit. Voor de kleuters zijn deze in het lokaal achtergelaten als een verrassing voor later.

Na de lunch maken we een rondwandeling door het dorp. Naast het pomphuis voor het drinkwatersysteem wordt een garage voor de trekker en combine gebouwd. Deze zal vóór oktober klaar zijn. Ook bekijken we de kerk. De kerk is goed opgeknapt na de restauratie en het plaatsen van de kerkbanken uit IJsselstein. Alleen de verwarmingskanalen van aluminium die als een dikke slang aan de kerkmuur zijn bevestigd vallen erg uit de toon. Maar daar zit in Bilghezd niet mee want de kerk wordt lekker verwarmd als het buiten - 20º C in de winter is.

De vergadering met de hele kerkenraad gaat over het onderhoud aan de watertanks en de leidingsystemen. Er is namelijk gebleken dat er erg veel ijzer in het water zit, waardoor de filters 2x per 3 weken moeten worden verwisseld. Er ontstaat een uitgebreide discussie over het punt wie deze taak op zich kon nemen, want dat er iets gedaan moet worden is wel duidelijk. We merken echter dat vrijwilligerswerk, zoals dat bij ons gebruikelijk is, hier nog onbekend is.
Ook wordt er gesproken over de kosten van de schoolbus die 5 dagen in de week 28 kinderen van klas 5 tot 8 naar Simlau vervoert. Om de ouders te ontlasten heeft het Pastoraal Fonds de helft van de reiskosten op zich genomen. Aan het eind van deze avond ontvangen alle kerkenraadsleden een zakje tulpenbollen en een zakje narcissenbollen cadeau. Dit geeft gelukkig weer heel veel blijde gezichten na een soms wat emotionele vergadering.

Op vrijdag 16 september maken we een rondwandeling door de bergzijde van het dorp en weer gaan we naar het pomphuis. In Nederland zal worden onderzocht of er een betere oplossing te vinden is voor het probleem met de waterfilters.

Na de lunch nemen we afscheid en rijden naar het kinderhuis in het plaatsje Alesd waar we door een zeer enthousiaste mevrouw Annemarie Sadler (72 jaar) en haar man worden ontvangen. Zij begeleiden daar samen met hun medewerkers 26 jongeren die wees zijn of door hun ouders alleen gelaten zijn. De energiekosten, die het Pastoraal Fonds al meerdere jaren voor zijn rekening neemt, zijn in het laatste jaar flink gestegen. Vol trots leidt Annemarie Sadler ons rond door het tehuis.

Hierna rijden we terug naar Tileagd, waar het schoolhoofd en z´n adjunct van de basisschool bezig zijn voor ons een barbecue te bereiden. Aan de grote tafel onder de overkapping van het SassenheimHuis genieten we die avond van een heerlijke maaltijd.

Zaterdagmorgen 17 september nemen we vroeg afscheid en vertrekken we om 7.00 uur. Al snel komen we bij de Roemeense grens aan. Daar heeft de douanier kennelijk een baaldag. Ondanks dat we in deze enige rij staan die voor uitgaand EU verkeer beschikbaar is, draait hij het licht uit en vertrekt. Dus moet iedereen enige tijd tevergeefs staan wachten, om later dan toch maar een andere rij voor niet EU verkeer te kiezen. Het kan zomaar gebeuren. Al met al gaf dit 45 minuten vertraging. De reis wordt voortgezet. Aanvankelijk is het droog, maar daar komt verandering in. Het gaat flink regenen tot aan de avond toe. We rijden door tot Schlüsselfeld waar we om 19.30 uur aankomen. Op zondagmorgen 18 september vertrekken we na een goed ontbijt, met schitterend weer, stralende zon, een prachtige dag. We komen in de loop van de middag veilig in Sassenheim aan.